Ajurweda w życiu codziennym: jak nie dać się stresowi


Ajurweda, czyli wiedza (veda) o życiu (ajuh) to jedna z najstarszych nauk indyjskich, zajmujących się zdrowiem fizycznym, psychicznym i duchowym. Nie bez powodu przetrwała kilka tysięcy lat – jej oddziaływanie na organizm człowieka jest nieocenione. Celem terapii ajurwedyjskich jest przywrócenie równowagi między ciałem, duszą i umysłem, i w ten sposób odblokowanie kanałów energetycznych i pobudzenie przepływu energii witalnej.

Istnieją pewne techniki, które mogą być stosowane na co dzień. Pozwolą one na rozładowanie stresu i przyjmowanie codziennych problemów z większym luzem. Przyczynią się również do poprawy ogólnego stanu Twojego ogranizmu, uzdrowią ducha i pobudzą umysł.

Przygotowaliśmy dla Ciebie 16 rad jak zachować wewnętrzny spokój oraz opanowanie w każdej sytuacji:

Rano:

Zacznij dzień od „wewnętrznego prysznica” – samego rana nastaw litr wody, która powinna gotować się nie dłużej niż pięć minut. Wypij jedną lub dwie szklanki od razu, resztę wlej do termosu lub kubka termicznego i pij w regularnych odstępach przez cały dzień. Dla lepszego smaku do wody można dodać cytryny, która sprawi, że Twój napój będzie bogaty w dodatkowe witaminy.
Ćwicz jogę – rankiem wykonaj parę ćwiczeń jogi. Dają one poczucie lekkości oraz stabilności, a także sprawiają, że nasze ciało nie męczy się tak szybko w ciągu dnia.
Płucz jamy ustnej – przed myciem zębów weź jedną łyżkę stołową tłoczonego na zimno oleju sezamowego lub kokosowego (dla lepszego smaku) i płucz nim usta przez dziesięć do piętnastu minut, następnie wypluj olej. To oczyszcza organizm oraz stymuluje produkcję limfy w organizmie.

W ciągu dnia:

Największy posiłek zjedz w porze obiadowej – kiedy słońce znajduje się najwyżej na niebie, nasz proces trawienia jest najbardziej efektywny.
Lub: jedz wczesnym wieczorem – wszystkie spotkania z rodziną lub znajomymi, a także wystawne przyjęcia najczęściej odbywają się wieczorem. W pewnych sytuacjach nawet według diety ajurwedyjskiej można zrobić wyjątek. Pamiętaj jednak o tym, że ostatni kęs jedzenia najlepiej wziąć trzy godziny przed pójściem spać. Następnego dnia po prostu zrezygnuj ze śniadania, a następny posiłek spożyj dopiero wtedy, kiedy poczujesz głód – zazwyczaj koło 11 godziny.

Pozwól sobie na przerwę – znajdź dla siebie ustronne miejsce, w którym możesz pobyć w samotności przez kilka minut i które pozwoli Ci zebrać nową energię do działania.
Pomyśl o czymś przyjemnym – kiedy chcesz uciec jak najdalej stąd, lecz nie możesz wszystkiego rzucić, po prostu zamknij oczy. Wyobraź sobie jakąś przyjemną dla Ciebie sytuację – może jak fajnie by było odbyć autentyczną kurację: ajurweda w Indiach, jednocześnie głęboko oddychaj.
Oddychaj głęboko – szczególnie w stresujących sytuacjach mamy zwyczaj płytko oddychać, co jeszcze dodatkowo wzmacnia nasze odczucie stresu i sprawia, że nasz organizm nie jest zaopatrzony w odpowiednią dawkę tlenu. Połóż dłoń na swoim brzuchu, westchnij, ziewnij lub rozciągnij się (rozciągnij mięsnie klatki piersiowej!), by Twój oddech znów mógł swobodnie przepływać przez Twoje ciało.
Gorące napoje są dla Ciebie lepsze od tych zimnych – idealna jest gorąca woda, jak również herbata z imbirem lub inne ziołowe napary.
Okazuj miłość, współczucie oraz oddanie, by wzmocnić Sattwę.
Bądź tolerancyjny/a, szczery/a oraz szczodry/a, nie tylko dla otaczających Cię osób, lecz również dla siebie.
Staraj się, by wypowiadane przez Ciebie słowa były pełne życzliwości, nawet jeśli w danym momencie jesteś w zupełnie innym nastroju. Dobre samopoczucie powróci w mgnieniu oka!
Uśmiechaj się! To uwalnia hormony, które automatycznie dają Ci poczucie szczęścia oraz zadowolenia z życia. Poza tym, częste uśmiechanie się pozytywnie wpływa na nasze zdrowie oraz wspomaga tworzenie więzi międzyludzkich.

Wieczorem:

Znajdź od 30 do 60 minut tylko dla siebie – najlepiej rano lub wieczorem, kiedy Twoje ciało znajduje się jeszcze w fazie regeneracji.
Pomyśl jeszcze raz o tym, co dobrego przyniósł Ci ten dzień. Okaż wdzięczność za obecność ukochanych osób w Twoim życiu oraz za wydarzenia mającego się ku końcowi dnia.
Utul głowę do poduszki przed godziną 23 oraz wmasuj olej sezamowy w stopy. To pomoże Ci wyłączyć natłok myśli oraz wprowadzi Cię w stan nocnego wypoczynku.

Stosuj zatem te proste techniki, a już wkrótce poczujesz różnicę!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someoneShare on StumbleUpon
Brak ocen.
1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek
Loading...

Tags: , , , , , , ,

Jeden komentarz

  1. Gruzia says:

    Bardzo chciałabym się umieć zastosować.
    Szkoda, że nie ma tabletek, które połykasz i stajesz sie wyluzowanym, szczęśliwym człowiekiem!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *