Dobra energia i dobry sen


Joga uJoga-kwiat-lotosuczy, jak zrelaksować ciało i pozwolić myślom błądzić bez celu. Nauka rozpoczyna się od świadomego poznania własnego umysłu i tym samym kontrolawania myśli. Ważnym elementem pomagającym w osiągnięciu takiego stanu jest oddech. Osoba, która jest w stanie obserwować swój oddech, istnieje tu i teraz, a nie w dniu wczorajszym czy jutrzejszym.

Układanie myśli

„Podstawowym celem jogi jest szkolenie ducha i poznanie jego funkcji w naszym życiu”, mówi Heike Sommer, od wielu lat prowadząca szkołę jogi w Mekleburgii Pomorza Przedniego.

„Pierwszym celem jest poukładanie myśli oraz uspokojenie swojego ducha. Sen jest głównym czynnikiem pomagającym nam zregenerować umysł, co w dużej mierze przyczynia się do walki z zaburzeniami snu. Ponieważ naszego ducha nie można w ten sposób uśpić, właśnie w tym pomaga nam joga”, wyjaśnia doświadczona nauczycielka jogi.

Spokój pochodzący z wnętrza

„Jeżeli relaks przychodzi Ci ciężko, spróbuj to osiągnąć poprzez ćwiczenia oddechowe w połączeniu z delikatnymi ruchami”, radzi Heike Sommer. Następnym krokiem powinna być aktywna obserwacja własnych myśli. Jest to coś zupełnie innego niż rozmyślanie, które prowadzi do bezsenności. Usiądź spokojnie z zamkniętymi oczami i zastanów się nad tym: gdzie jest mój duch? Czy jest spokojny, czy w ruchu? W przyszłości czy w przeszłości? Już tak proste ćwiczenie może przynieść oczekiwane rezultaty.

Wypełnij swoją głowę pięknymi obrazami

Joga-na-plazyZamiast wypełniać swój umysł negatywnymi obrazami, naucz się dzięki jodze jak znaleźć w swojej głowie miejsce, w którym poczujesz spokój. Obrazy są przy tym wyjątkowo ważne, jak np. mała jaskinia, hamak, wanna… coś przyjemnego, co pomaga się zrelaksować nie tylko ciału, lecz również umysłowi.

Ćwiczenie oddechowe – „księżyc”

Przed pójściem do łóżka wypróbuj pieciominutowe, uspokajające ćwiczenie oddechowe Księżyc: nabieraj powietrze lewą dziurką nosa i wypuszczaj prawą. Nieaktywną dziurkę nosa zamykaj przy tym kciukiem lub małym palcem. Trzy pozostałe palce powinny być ugięte.

Na koniec wykonaj 30 sekundowe ćwiczenie, tzw. miech. Wciągnij powietrze głeboko i intensywnie przez nos, jak miech, wykorzystując przy tym całą objętość płuc. Na koniec wykonaj jednominutową medytację.

Te proste ćwiczenie oddechowe można powtarzać wielokrotnie, aż do pozbycia się wewnętrznego uczucia niespokoju.

Joga na co dzień

Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie codziennego, wieczornego rytuału i praktykowanie kilku ćwiczeń jogi. Na początku spróbuj określić, jak się czujesz: bardziej ożywiony, czy też zmęczony?

Pozbądź się uczucia niespokoju poprzez 10 minutowe skręty ciała, ćwiczenia wykonywane na stojąco oraz skłony, które pomogą pozbyć się nadmiaru energii nagromadzonego w ciągu dnia.

Na zmęczenie bardziej polecane są pozycje oraz ćwiczenia oddechowe mające na celu regenerację. To może brzmieć niewiarygodnie, lecz zmęczenie może być przyczyną zaburzeń snu. Wtedy właśnie tego rodzaju ćwiczenia pomagają spokojnie przespać całą noc, regenerując przy tym ciało oraz uspokajając ducha.

Skłony – przygotuj krzesło oraz ręcznik. Zwiń ręcznik i przykryj nim siedzenie. Z wdechem wyprostuj ręce i skieruj je do góry nad głowę, starając się wydłużyć przy tym kręgosłup. Z wydechem pochyl się do przodu. Połóż czoło na ręczniku. Ramiona oraz łokcie połóź po bokach. Wytrzymaj w pozycji od trzech do pięciu minut. W wdechem wróć do pozycji wyprostowanej.

Półprzysiad na łokciach – zwinięty ręcznik połóż ok. 15 centymetrów przed ścianą. Usiądź na ręczniku, tak by prawa strona ciała skierowana była w stronę ściany. Z wydechem obróć się w prawą stronę, ramiona opuść swobodnie na ziemię, opierając się rękami połóż się na podłodze, jednocześnie opierając nogi o ścianę. Ramiona mogą leżeć swobodnie po bokach lub mogą zostać założone za głowę. Ważne: klatka piersiowa powinna swobodnie spoczywać na podłodze. Rozluźnij twarz oraz rzuchwę. Pozostań w tej pozycji od 5 do 15 minut. Do pozycji wyjściowej wrócisz łatwo usuwając ręcznik spod pleców i przechalając sie lekko na jedną ze stron. Pozostań w tej pozycji jeszcze przez chwilę i wróć do pozycji siedzącej. Te ćwiczenie pomoże Ci się uspokoić przed spaniem wieczorem, lub jeżeli obudzisz się w trakcie nocy.

Spanie na boku – z poduszką pod głową – ta pozycja pomoże w utrzymaniu kręgosłupa w prostej pozycji, może również zapobiec chrapaniu.

Zasięgnij porady specjalisty

Inne pozycje, ćwiczenia oraz techniki medytacji, które można wykonywać przed snem to między innymi „leżący motyl”, „szczęśliwe dziecko” lub „gołąb”. Aby dowiedzieć się o nich więcej, udaj się na zajęcia jogi, na których techniki mogą zostać wyjaśnione przez doświadczonego instruktora.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someoneShare on StumbleUpon
Podobał Ci się nasz artykuł? Oceń go:
Dobra energia i dobry sen
:
1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek
5.00 z 5 punktów, na podstawie 1 oddanych głosów.
Loading...

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *