10 sezonowych bomb witaminowych na jesień


Sezonowe, regionalne warzywa oraz owoce są nie tylko zdrowsze i tańsze niż zamrożone truskawki zimą, ale również sprawiają, że nasze dania są bardziej kolorowe i urozmaicone. Zrezygnuj z jedzenia sałaty lodowej przez cały rok i wzbogać jesienne i zimowe potrawy o roszponkę.

Warzywa i owoce - jesienne bomby witaminoweUprawa określonych warzyw oraz owoców poza sezonem ich występowania jest związana ze znacznie większym zużyciem energii i wody, a także sprawia, że na spożywanych przez nas produktach znaleźć się może mnóstwo pestycydów oraz nawozu. Wybierając sezonowe produkty dbamy nie tylko o klimat, lecz również o nasze zdrowie! Kolorowe warzywa oraz owoce są ponadto niezastąpionym źródłem witamin, które w okresie zimowych mrozów wzmocnią nasz organizm lepiej niż najdroższe suplementy kupione w aptece. Kolor to zdrowie!

Stworzyliśmy listę pełnych witamin jesiennych smakołyków, dzięki którym będziesz w stanie stawić czoła jesiennym deszczom oraz niskim temperaturom.

1. Dynia – to jesienne warzywo jest w okresie jesieni szczególnie popularne jako dekoracja halloweenowa, jednak to nie jej jedyne zastosowanie. Zupa krem z dyni jest szczególnie lubianym daniem sezonowym w niezliczonych restauracjach oraz domach. Przy przygotowaniu tego przysmaku można puścić wodze swojej fantazji i wybrać jedną z wielu możliwości – z imbirem, mleczkiem kokosowym, marchewkami, czy też ziemniakami – zupa krem z dyni jest z pewnością nie tylko smaczna, lecz również bardzo pożywna!

2. Roszponka – ze względu na swój charakterystyczny orzechowy posmak sałata ta nazywana jest przez Szwajcarów „orzechową sałatą“. Przede wszystkim dla weganów i wegetarian roszponka jest warzywem wręcz niezastąpionym, gdyż zawiera najwięcej żelaza ze wszystkich warzyw oraz ziół. Jeśli uważasz, że smak roszponki jest mdławy i na to znajdzie się sposób: istnieje mnóstwo nieocenionych wskazówek dla przygotowania wegańskich potraw. Przekonaj się do rodzimej zieleni i wybierz ją zamiast drogich importowanych produktów.Roszponka - jesienna bomba witaminowa

3. Buraki – buraki, ku naszemu ubolewaniu, wciąż nie są stałym składnikiem diety wielu osób, mimo iż działają zapobiegawczo przeciwko zapaleniom, a także są znakomitym przeciwutleniaczem. Co więcej, właśnie o tej porze roku cena buraków jest nadzwyczaj przystępna, a kolor tego warzywa upiększy każdy talerz!

4. Marchewki – i tylko pomyśleć, że takie wspaniałe produkty mogą rosnąć tuż przed naszym nosem – marchewki stoją niezaprzeczalnie na podium lokalnych polskich warzyw. Już jedna marchewka średniej wielkości wystarczy, by pokryć dzienne zapotrzebowanie na witaminę A!Warzywa, marchewki, soki - jesienna bomba witaminowa

5. Kapusta – istnieje tyle rodzajów kapusty, że każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie! Choć różnorodne, posiadają jedną cechę wspólną – są źródłem wielu witamin, a także działają leczniczo. Pomimo to, kapusta przez długi czas była uważana za jedzenie „dla biednych” i nie doceniano jej właściwości. Na szczęście obecnie to się zmienia i kapustą zajadają się nawet najbardziej wybredni smakosze.

6. Pasternak – choć owo bulwiaste warzywo popadło w zapomnienie i było przez dłuższy czas niemodne, obecnie z powrotem zarówno szefowie najbardziej wykwintnych restauracji, jak również i domowi wielbiciele warzyw zaczynają doceniać jego niepowtarzalny smak. Pasternak jest idealny nie tylko do rozgrzewających zup, lecz również leczo oraz dań jednogarnkowych. Ponadto, zawiera on wiele związków mineralnych, witaminy C, B, a także węglowodanów.

7. Pieczarki – kupione w supermarkecie, czy też zebrane własnoręcznie, białe czy brązowe, większe lub mniejsze – pieczarki można zaliczyć do najczęściej spożywanych grzybów: nie tylko są one niezwykle łatwe w przygotowaniu, ale i smakują wyśmienicie. Są również jedynymi grzybami, które można spożywać na surowo. Nawet jeśli nie widać tego na pierwszy rzut oka, składają się one w 90% z wody. Oznacza to, że 100g pieczarek to jedynie 16 kcal oraz 0,3g tłuszczu, przez co sa one niezastąpionym elementem każdej udanej diety!Pieczarki - jesienna bomba witaminowa

8. Pigwa – nie polecamy wgryzać się w nią jak w jabłko – surowa pigwa jest gorzka oraz twarda. Jednakże, w postaci konfitury lub soku owoc ten jest prawdziwym delikatesem. Dzięki wysokiej zawartości pektyn, garbników oraz błonnika pokarmowego pigwa bywa zbawieniem dla naszych jelit oraz żołądka.

9. Jabłka – nie brzmią spektakularnie? Tylko pomyśleć, że ten jeden owoc pestkowy zawiera ponad 30 substancji mineralnych oraz mnóstwo witamin istotnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wszak nie na próżno mówi się, że jedno jabłko dziennie pozwala uniknąć wizyty u lekarza (po ang. „an apple a day keeps the doctor away!”). Jabłka są również przydatne ponieważ uwalniają gaz, który przyspiesza proces dojrzewania innych owoców znajdujących się w pobliżu. Niekiedy może to być bardzo praktyczne, szczególnie w przypadku twardych kiwi, które razem z jabłkami mogą dojrzeć w bardzo krótkim czasie.Jabłka - jesienna bomba witaminowa

10. Gruszki – gruszki zawierają mniej kwasów owocowych niż jabłka, co sprawia, że są one lepszym rozwiązaniem dla osób z dolegliwościami żołądka. Jeśli zdarzy Ci się kupić sporą ilość gruszek na raz i nie chcesz, żeby zbyt szybko się zepsuły, schowaj je do lodówki i wyjmij tylko jedną lub dwie do miski na najbliższe dni. W ten sposób łatwo unikniesz ich zbyt szybkiego dojrzewania.

A kiedy znudzą Ci się już polskie sezonowe owoce oraz warzywa, zawsze możesz spróbować innych sezonowych produktów, występujących na całym świecie.

Życzymy samych przyjemności przy wybieraniu kolorowych smakołyków oraz smacznego!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someoneShare on StumbleUpon
Brak ocen.
1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek
Loading...

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *